Tåligt uthärda besvärliga människor

6:e Påsksöndagen C

S:ta Eugenia 20160501 – kl 11.00

”Tåligt uthärda besvärliga människor”

 

Kära systrar och bröder!

Vad ska dagens predikan handla om?

I evangeliet talar Jesus om frid, om den Helige Ande, om att vi bör älska honom. Där finns flera stora och lite svåra predikoämnen. – Ett alternativ: I dag börjar Mariamånaden maj; det kunde bli en predikan om Gudsmoder Jungfru Marias andliga skönhet som speglas i vårens prakt. – I dag är Första maj. Den präglas av demonstrationer och politiska tal, men Kyrkan har vigt dagen åt den helige Josef Arbetaren. Vi kunde fundera kring arbetets värde och belysa påvarnas social­encyklikor. –

Så finns det en hel palett av ämnen som jag kunde predika över.

Men det är Barmhärtighetens år, då vi på den första söndagen i varje månad belysa ett av barmhärtighetens verk. Idag ska vi tala om att ”Tåligt uthärda besvärliga människor”. Det är alltså predikans tema. Men för att lugna er: Jag ska inte tala om er!! Här i församlingen finns ju inga besvärliga människor, det vet vi alla.

Låt oss titta på Jesus, vår förebild i barmhärtighet. Hur uthärdade han besvärliga människor? Han hade framför allt problem med fariseer och skriftlärda; dessa super-fromma ställde religiösa traditioner och moraliska principer över den enskilda människans situation. Jesus försökte tålmodigt övertyga dem, men han fick ibland använda hårda ord för att sätta dem på plats. Som konsekvens var det många av dem som hatade Jesus och som påverkade att han blev avrättad.

Andra besvärliga människor var alla sjuka som uppsökte honom, alla som krävde undervisning, alla som förväntade sig underverk. Som en god herde försökte Jesus tålmodigt bry sig om var och en; ibland var de så påträngande att han inte ens hade tid för att äta. Men hans barmhärtighet omslöt alla dessa stackare.

En tredje grupp besvärliga människor för Jesus var apostlarna. Han hade valt de tolv och försökte undervisa dem; men hur ofta läser vi inte i evangeliet att de missuppfattade honom, ja att Simon Petrus förnekade sin Mästare och att Judas Iskariot förrådde honom. Judas trodde inte på förlåtelsen och förtvivlade. Petrus däremot fick uppleva Herrens barmhärtighet genom att bli utnämnd som herde för Guds folk.

Så kan vi uppfattade Jesu barmhärtighet. Hur ser vår egen barmhärtighet ut? Det finns ju säkert besvärliga personer i vår omgivning: inom släkten, på arbetsplatsen, i grannskapet. Har vi tålamod med dessa jobbiga människor såsom Jesus?

En modell är föräldrar och deras små barn. När barnet är grinigt och skriker, när det är trotsigt och fräckt och inte vill lyda, då kan föräldrar vara mycket tålmodiga. De förstår att barnet är trött eller förkylt eller ledset. Föräldrar lever sig in i barnets situation och visar empati, ja barmhärtighet – ofta, men inte alltid, de har också ibland svaga nerver och är trötta. Vi alla är bara människor. Och tonåringars beteende är ett eget kapitel…

Om vi tänker på små barn när vi möter besvärliga personer är det enklare att förstå varför folk är jobbiga. Den som har svårigheter kan inte alltid vara vänlig och trevlig. Det vet vi hos oss själva och vi försvarar oss när vi är besvärliga och kräver hänsyn av andra. Låt oss ha samma empati och förståelse och barmhärtighet för andra!

Påve Franciskus talar i sin exhortatio Amoris Laetitia (Kärlekens glädje) om hur vi tålmodigt och klokt ska bemöta andra, vägleda dem och integrera dem i Kyrkans gemenskap. Där möter vi verkligen barmhärtighetens glada budskap.

Kort sagt:

Gud har skapat varje människa, också de besvärliga. Kristus har genom sitt offer på korset frälst varje människa, också de besvärliga. Guds Helige Ande finns i varje människa, också i de besvärliga. Det kan vara en tröst för oss själva, för var och en av oss är ibland besvärlig för sina medmänniskor. Gud låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga (Matt 5:45). Gud är barmhärtig mot oss alla. Låt oss därför bli barmhärtiga!

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Translate »