Julaftonskvällens andakt, 2019-12-24: ”Julens glada ironi”

Pater THOMAS IDERGARD SJ

Predikan vid Julbönen

2019-12-24

Matt 1:18-25

S:ta Eugenia katolska kyrka, Stockholm

 

Ängeln talar till den Helige Josef i en dröm och uppmanar honom att ta det barn som Jungfru Maria mirakulöst väntar, till sitt eget, genom att ge barnet dess namn. Och det ska, som vi hörde vara ”Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder”.

Det här är Julens glada budskap. Den rättmätige kungen kommer slutligen för att återta det som är hans och för att befria alla som är fångar. Israels Gud, den Ende, Sanne Guden, patriarkernas och profeternas Gud – Abrahams, Moses, Elias, Jesajas, Jeremias, Amos med fleras Gud – är rättvisans och rättfärdighetens Gud. Det betyder att han brinner för att ställa allt rätt. Gud hatar – om vi nu fortsätter att använda vårt mänskliga och begränsade språk – all synd, alla orättvisor och allt våld som har solkat ner hans vackra skapelse. Därför kommer han in i världen som en kämpe, en krigare, redo till strid. Men han kommer – och det här är Julens stora ironi, kunde man säga – dold, i hemlighet, smygande, obemärkt bakom fiendelinjen.

För kungen föds inte i kejsarpalatset i Rom, utan i en obemärkt snickarfamilj i en bortglömd avkrok; i ett stall, hyllad enbart av sin tids uteliggare, herdarna, och upptäcktsresande med främmande språk och religion. Han tvingas sedan direkt på flykt. Och hans offentliga verksamhet 30 år senare förkunnas inte av mäktiga härolder över hela Romarriket, utan av en märklig eremit som lever i öknen och verkar vid stranden till en älv som få känner till.

Men kungen kommer att erövra och segra med kraften av kärleken – viljan av vårt bästa; samma kraft som han en gång skapade världen med.

Därför erbjuds vi delaktigheten i ett nytt liv, ett liv som bara till det yttre fortsätter som förut efter den här natten. För något grundläggande är helt annorlunda än det vi först ser. Kungen har redan segrat. Mitt i mörker, lidande, sjukdom, konflikter, krig och förtryck är vi aldrig ensamma. Han har krigat och vunnit genom att gå med oss in i det och besegra det inifrån. Inget av det har nu därför sista ordet. Och våra egna felsteg behöver inte döma oss till dem vi ska bli.

För Gud finns nu mitt ibland oss, genom kungen Jesus Kristus som talar och ger sig åt oss i Kyrkan, med sin förlåtelse, försoning och frid. Med sin försäkran att han går med oss för att leda oss till sitt eviga liv. Vi kan lämna honom, men han väntar oss tillbaka. Han lämnar oss aldrig. För han är Gud med oss. Amen.