Se Guds lamm

Långfredag 2015

”Se Guds lamm som borttager världens synder”

Kära systrar och bröder, redan i början av Jesu offentliga verksamhet är det så här att folket och framförallt de som så småningom skulle bli hans lärjungar hör den här titeln som Johannes döparen ger åt Jesus: ”Guds lamm som borttager världens synder”. Men hur kan vi förstå det? Är det hans grymma död på korset som tar bort världens synder? Jag tror, att hela Jesu liv, varje andetag, har den här frälsningsbringande effekten. Hela hans liv är ett offer som befriar oss från ondskans och syndens makt. Men Jesu kors och lidande har ändå ett oöverstigligt värde för vår frälsning.

Jesu liv och hans död är alltså frälsningsbringande. Då måste vi – även på Långfredagen betrakta- Jesu liv: hur han predikar, hur han helar, kort sagt allt vad han gör och säger. Men det finns något mycket påfallande: Redan i början möter Jesus motstånd. Herodes till exempel som försöker döda Jesus, direkt efter dennes födelse. Och när sedan Jesus förkunnar Guds rike med ord och gärningar, då finns det, förstås, några som håller med honom, men alltid också dem som inte förstår honom och som blir mer och mer till och med hans fiender. Ibland verkar det nästan som så att Jesu utstrålande godhet drar fram inte bara det bästa i människorna utan också det värsta. Det blir tydligt när vi tittar på Jesu kontakt med demonerna. När Jesus kommer i en by oroar demonerna sig – och det med all rätt – eftersom Jesus ju kommer för att driva ut dem. Den helighet som Jesus utstrålar, drar upp synden! Jesus drar synden till sig för att hela och för att helga. Visst, Jesu helighet och godhet var liksom en provokation för det onda i världen. Och det är det fenomenet som in passionen kommer till sin höjdpunkt.

På sin korsväg möter Jesus nästan alla möjliga former av synd: Judas förråder honom, Petrus förnekar honom, de flesta lärjungarna bara lämnar honom. Översteprästerna fördömer honom, Pilatus lyssnar till lögn fast han vet sanningen. Soldaterna pinar Jesus och alla andra hånar honom. Människans mörker visar sig med makt. Och den här ondskans och syndens överflöd krossar Jesus. Han, Guds son, blir överväldigad av syndens raseri och mörker. Han, det sanna ljuset, åtar sig världens mörker och dör. Men som det står i Romarbrevet ”där synden blev större, där överflödade nåden än mer” (Rom 5:20).

Kära systrar och bröder, på korset ser vi att ”Guds lamm som borttager väldens synder” är upphöjt. Jesus har dragit till sig och åtagit sig alla världens synder. Han har utgjutit till och med sitt eget blod för att bära världens synder. Livets skapare har gett sitt liv för min och din skull. Och även för deras skull som har dräpt honom.

I sin död ta Jesus världens synder på sig och det sanna ljuset gick in i dödsskuggans mörker, och följaktligen finns det ingen plats där Kristi ljus och kraft – även under ödmjukhetens och vanmaktens gestalt – inte vore närvarande. Och just där ligger Långfredagens evangelium: Guds Son, vår Herre Jesus Kristus, har medan att han åtar sig och tar på sig världens synder besegrat ondskans och syndens förtryck. Inte ens i den mörkaste dal av ondska och skuld fruktar vi något ont (cfr. Ps 23:4) ty för dig Kristus ”är inte mörkret mörker”(Ps 139:12) och även dödens natt ska lysas upp av ”Morgonstjärnan som inte vet av någon nedgång” (Påskbudskapet). Den där Morgonstjärnan som är du, Guds Lamm, som åtar sig, tar på sig och därmed tar bort världens synder.

Amen.

Marc-Stephan Giese S.J.

 

Post a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Translate »