Inga bekymmer 27 sön (A) 2020

27 sö (A)                                                                                         2020-10-04

Fil 4:6-9                            INGA BEKYMMER

Dagens allvarliga evangelium är en profetia om Guds Son som sändes till oss från Fadern men som inte accepterades av Förbundsfolkets ledare och dödades. Men jag ska vända era blickar till dagens andra läsning. Där skriver aposteln Paulus till de kristna i Filippi: ”Gör er inga bekymmer!” och Kyrkan upprepar det för oss i dag: ”Gör er inga bekymmer!”

Hur kan Paulus skriva så här? Är det inte lite naivt? Måste vi inte skaka på huvudet och protestera? Ska vi verkligen inte bli bekymrade i en värld som lider av Corona-pandemin? Där människor plågas av många sjukdomar, av ensam­het, av arbetslöshet och fattigdom. Där vi dagligen läser om klimatförändring, om gängkriminalitet, om dödshjälp och abort som hotar de svagaste, om korruption och om olämpliga politiska ledare i många länder. Listan över våra bekymmer kan vara mycket längre.

Också vi kristna blir berörda av dessa problem och bör engagera oss: genom omsorg om familjen, genom medansvar för ett bättre samhälle och genom bekymmer om mänskligheten. Vi får inte stoppa huvudet i sanden som en struts, utan – så vitt vi förmår – bry oss om dessa bekymmer.

Paulus skulle inte förneka detta. Men han vill peka på något viktigare. Precis som Jesus som säger: ”Bekymra er inte för mat och dryck och kläder. Er himmelske fader vet att ni behöver allt detta. Sök först Guds rike och Guds rättfärdighet!” Och när vi ber i Herrens bön ”Ske din vilja!” struntar vi inte i vårt ansvar utan litar framför allt på Faderns omsorg. Det finns för oss kristna en helig bekymmerlöshet – det ser vi också hos dagens helgon, Franciskus av Assisi, ”il Poverello”, den lille fattige.

Nej, trots världens alla problem ska vi bry oss om Guds rike. Det betyder att vi ber om inre lugn och frid i hjärtat. Dagens och morgondagens problem får inte ockupera vårt inre med ångest och förtvivlan. I våra böner ska vi, fulla av förtroende, låta Gud få veta alla våra önskningar, alla våra bekymmer. Det är nämligen inte vi som måste lösa mänsklighetens problem utan den Allsmäktige och kärleksfulle Fadern.

Och så lägger den helige Paulus till: ”Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus.”

pater Klaus Dietz S.J.

Skriv en kommentar

Translate »