Inbjudan till festen 28 sön A 2020

28 sö (A)                                                                                                               11 oktober 2020

Matt 22:1-10                                INBJUDAN TILL FESTEN

När vi firar bröllop, dop, födelsedag eller jubileum förväntar vi oss en festmåltid i glada vänners sällskap. Så är det i alla kulturer. Därför förekommer måltider också ofta i Bibeln.

Profeten Jesaja – i första läsningen – har en vision: att Gud själv inbjuder till ett fantastiskt gästabud. Gud inbjuder inte bara de fromma i Israel utan alla folk, hela mänskligheten. Den gudomliga måltiden omfattar god mat och dryck och en härlig stämning. Och mer än så: sorg, lidande och död är borta. Ingen ska vara ledsen. – Vilken underbar vision, fylld av hopp!

I Nya Testamentet berättas det ofta att Jesus åt och drack med alla möjliga personer. Han anklagas t o m för att vara en ”frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare”. Redan i början av Jesu offentliga liv beskrivs en sådan festmåltid: bröllopsfesten i byn Kana i Galileen. Jesus och hans vänner är också bjudna, de njuter av maten och vinet; de unga männen skrattar säkert med varandra; Jesu som kunde berätta så enastående liknelser måste ha berättat många roliga historier. – Och när vinet oväntat tar slut gör Jesus sitt första tecken. Han stillar inte stormen eller botar en sjuk utan han förvandlar enkelt vatten till utsökt vin i överflöde. Budskapet är att den glada Messiastiden har kommit, att den gudomliga festmåltiden börjar med Jesus.

I dagens evangelium hör vi liknelsen om en bröllopsfest för självaste kronprinsen. Men de som hedras med en kunglig inbjudan, kommer inte. De bryr sig inte och fortsätter med sina vardagsuppgifter. Ja, de misshandlar och dödar kungens tjänare när dessa upprepar inbjudan. Kungen reagerar med vrede. Men han vill att festen blir av. Han låter tjänarna hämta alla som vill komma, både onda och god (observera ordföljden!). Bröllops­salen fylls med dessa gäster.

Genom liknelsen förstår vi att Gud hade inbjudit Israels ledare som dock inte tog emot inbjudan till den andliga bröllopsfesten med Jesus, vår Messias och Frälsare. Då går inbjudan till alla människor i hela världen.

Och hur är det idag? Inbjudan gäller också vår aktuella gemenskap med Kristus i Kyrkan. Vi vet ju att väldigt många har blivit inbjudna till festen med Jesus – genom dopet, konfirmationen och undervisningen – men bryr sig inte om Guds inbjudan till festen med Jesus Kristus. Det är mycket sorgligt. Däremot är onda och goda från samhällets alla hörn Herrens välkomna gäster. Och det är inte vi som kan bedöma vilka som är värdiga att tillhöra den heliga Kyrkan.

Vid slutet av världshistorien, på den yttersta dagen, ser vi nämligen vilka som är gäster vid Lammets bröllopsmåltid. Det kommer att bli en stor överraskning. Då upptäcker vi att Guds måttstock är annorlunda än vårt.

Tidernas slut blir ett kosmiskt Happy End, en fest där allt lidande, allt mörker, alla problem är bortsopade. Det är den härliga fulländningen av tiden. Då börjar den himmelska saligheten som en fantastisk fest!

Mellan profeten Jesajas vision om det gudomliga gästabudet på berget och – i Johannes Uppenbarelse, i Bibeln sista kapitel – löftet om alltings fullbordan i Lammets bröllopsmåltid firar Kyrkan eukaristi, den heliga mässan. Det gör vi här och nu. Vi befinner oss mitt i mänsklighetens längtan. Vi är bjudna till festmåltiden av Jesus Kristus. Det är ett löfte om en underbar framtid och ett minne av Jesu kärleksfulla sista nattvard. Det är både symbol och verklighet.

Välkomna till festen med Kristus!

pater Klaus Dietz S.J.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Translate »