Askondagen 2019

ASKONSDAGEN 2019

Joel 2:12-18, 2 Kor 5:20-6:2, Matt 6:1-6, 16-18

Kära bröder och systrar i Kristus

Läsningen för Askonsdagen kommer från Matteusevangeliet. Närmare bestämt från de kapitel där vi återfinner Jesu Bergspredikan.

Jesus undervisar oss om den Nya Lagen. Den lag som sist och slutligen är Han själv. I Kristus har den Nya Lagen blivit kött. Och genom dopets sakrament har vi blivit ett med Honom.

Jesus varnar oss för en påklistrad fromhet utan djup. Något sådant kommer inte att hjälpa oss. Vi måste förvandlas inifrån. Med Johannes Döparens ord: ”Han skall bli större och jag bli mindre”. (Joh 3:30)

Under fastetiden uppmanas vi därför till bot, bön och barmhärtighet. Bot för att ta ansvar för det som ännu är oordnat i våra liv. Bön för att lyssna efter Hans vilja. Barmhärtighet för att inse att allt vad vi är och har, sist och slutligen är gåva.

Våra liv går mot sin fullbordan. Blaise Pascal uttrycker detta i en ordknapp formulering: ” … hur vackert skådespelet […] än må ha varit. Till slut kastar man litet jord på vårt huvud. Och så är det slut för alltid.”

Omprövning och förnyelse skall därför prägla fastetiden: Hur skall jag egentligen ha det med mig själv? Vart är jag på väg i mitt liv? Vem vill jag vara vid vägens slut? Eller bättre sagt; vem vill Gud att jag skall vara vid vägens slut!

I djupet av vår existens älskar vi Gud mer än oss själva. Vi har en kapacitet för det oändliga och därmed för Gud. Och därför kan inget skapat fylla vår längtan på ett slutgiltigt sätt. Det kan endast den Treenige Guden.

Och vi står inte ensamma i allt detta. Den andra personen i Treenigheten har t.o.m. ”blivit ett med synden för vår skull, för att vi genom honom skulle bli ett med Guds rättfärdighet.”, som Paulus säger.  (2 Kor 5: 20-6:2)

Gud Fadern sträcker ut sin hand till oss alla, i sin Son Jesus Kristus. Det är en inbjudan till gemenskap. Till vänskap.

Låt oss tacka den Treenige Guden för denna inbjudan, genom att försona oss med Honom. Låt oss tacka Honom, för att Han är den Han Är.

AMEN

Diakon Anders Wickström

Skriv en kommentar

Translate »