Långfredagen 2018

Långfredagen 2018

                             Kärleken var starkare än döden

Berättelsen om vår Herres lidande och död är gripande. Om en reporter hade stått där på Golgatas kulle, skulle han beskrivit den fruktansvärda situationen:  en stekhet sol, de tre männen på korsen, stönande, svärande och en bedjande, blodet som rinner från de misshandlade kropparna, flugorna i de öppna såren, åskådarnas hånskratt och glåpord, soldaternas maktdemonstration, gråtande kvinnor, ett rop ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”… allt verkar hopplöst. Reportern skulle ha sagt: Det här är ett helvete.

Och Kyrkan bekräftar detta starka ord: Ja, Gud själv har intagit den nedersta platsen, han har stigit ner i mänsklighetens helvete.

Den bästa människa som någonsin har vandrat på jorden har blivit grymt torterad och avrättad – för vår skull. Frivilligt har Jesus utlämnat sig i bödlarnas händer – för vår skull. Vi berörs djupt av detta drama, där mänsklighetens värsta sidor och Guds mest påtagliga kärlek möts.

I Kristi lidande kan vi ana den smärta som plågar oss människor – svaghet och sjukdomar, depression och ångest, förtryck och terrorism, hat och ensamhet. Genom korsfästelsen har Jesus Kristus gått igenom alla dessa lidanden. Men mer än så: han fick stå ut med vårt svek – Pontius Pilatus svek sitt politiska uppdrag för rättvisan, de religiösa ledarna svek sitt ansvar för Guds förbund, aposteln Judas Iskariot svek sin bästa vän, Simon Petrus förnekade den som ville bygga sin kyrka på honom, lärjungarna svek sin älskade mästare och flydde, folket som hade lyssnat till Jesus och de många som blivit botade drog sig svekfullt tillbaka, ja hela mänskligheten bär skuld på Guds Sons död genom sitt svek. Och sveket fortsätter…

Frivilligt överlämnade sig Guds Son i människornas händer, som ett offerlamm som tyst leddes till slaktaren. Detta var människoblivandets yttersta konsekvens.

I Jesus Kristus intog Gud den sista platsen. Den korsfäste Guds Son är svaret på frågan efter ondskans mening: Gud har dödat döden genom sin död.

Så extrem är Guds kärlek. Ingen annan religion låter Gud komma så nära oss, som det kristna budskapet om Guds död på korset. Av obegriplig kärlek gick Gud ner i den avgrund som mänsklighetens svek och synd innebär.

Men genom att Gud sjönk ner till botten av mänskligt lidande och synd har vi fått svaret på livets svåraste frågor. Svaret heter: Kärleken är starkare än döden. Jesus Kristi uppståndelse är det gudomliga beviset på detta.

Post a comment